Crowfall je “Buy once play forever“ (kup jednou hraj napořád) MMORPG fantasy – “Throne war simulátor“ s VIP statusem. Což znamená, že si za 50$ koupíte hru a pokud nechcete utrácet další peníze, nebudete k tomu nuceni a neměli byste být nijak zvlášť znevýhodněni oproti těm co si hodlají připlácet za VIP 15$ měsíčně, o tom více dále.
Na výběr bude jako ve správném fantasy světě dvanáct hratelných a rozličných (nejen vzhledově) ras a jedenáct povolání. Každá rasa má omezené možnosti, jaké z jedenácti povolání si zvolí. Ale oddělené pasivní trénování “skillů“, možnost si “dokraftit“ aktivní / pasivní schopnosti, zbraně a zbroj a pak je libovolně zkombinovat nebo nahradit s předdefinovanými možnostmi (rasové i z povolání) - hráči neklade žádnou překážku, jaké role se jeho avatar nakonec zhostí. Navíc si kdykoli může se svoje počínání rozmyslet a svou rasu i povolání změnit.

To znamená, že v rámci svého účtu máte hned v menu svůj skill tree, ve kterém si trénujete (odemykáte) bonusy pro jakoukoli postavu, kterou následně použijete. V jeden čas si tedy trénujete tři kategorie bonusů – rasové, povolání a profesní. Strom skillů pro rasové a povolání začínají vždy bonusy platné pro jakoukoli rasu/povolání a až dále se více specializuje. Ze začátku tedy je spousta času si rozmyslet a osahat, která rasa a povolání bude nakonec to prvé. Stejným stylem funguje i profesní strom bonusů jen s tím rozdílem, že ten je ještě dělený na specializaci bojovou, kraftící a explorera. Zde už ne VIP hráč ze začátku musí zvážit kterým směrem se hodlá zaměřit, aby nezaostával za ostatními. Bude bojovat a rozvíjet zacházení se zbraní, nebo si otevře schopnost kraftit lepší zbraně či výzbroje...
VIP status zde bude mít dvě výhody. Jedna je, že může paralelně trénovat dva skilly, ale v rozdílné větvi stromu – což mu nezaručí (není úplně pravda), že bude v něčem lepší než neplatící hráč. Druhá je v takzvané časové bance. Protože všechny skill se trénují pasivně nezávisle na hraní pomocí reálného času, když se dotrénuje úroveň skillu, čas se začne ukládat to časové banky a bude připraven se “vlít“ do nového, nebo pokrčujícího skillu při dalším přihlášení. VIP hráč bude mít banku v objemu jednoho měsíce, zatímco neplatící hráč pouze jeden den. Zde vidím hlavní výhodu VIP. Jako VIP hráč sice nikdy nebudu mít silnější útok, obranu nebo suport power pokud se budu specializovat na jednu věc. Ale dává mu to možnost si k tomu paralelně trénovat třeba kraftera, nebo dohromady útok a obranu či jakoukoli jinou kombinaci. V rámci skillů pro povolání si jen budu moc zlepšit více možností za jakou rasu / povolání budu mít “svoje“ bonusy. Vytrénovat jednu položku naplno vyžaduje cca 3-4 dny času na základních skillech, dále by to mělo být trochu náročnější.
A co hra samotná? Prostě si vyberete kampaň (server) s pravidly, které vám vyhovují (počet frakcí, loot systém, počet itemů které můžete přinést a vynést ze serveru do svého sdíleného inventáře, bonusy pro specializace… etc). Svět s přísnějšími pravidly bude mít ty nejlepší suroviny oproti světu, kde vám skoro nic nehrozí. Přepokládejme, že server je na svém úplném startu. Jednou pro vždy (po dobu trvání kampaně) si vyberete frakci a objevíte se jako vrána (crow) v čistém a pro vás neznámém světe na místě specifické pro vaší frakci (či podle pravidel kampaně). Což znamená, že neznáte mapu, tu si musíte objevit (případně u jiných hráčů co už objevili koupit, směnit či jinak získat – na startu ji nikdo nezná). No a zde si vyberete svůj vessel (schránku) tedy rasu a povolání (můžete kdykoli změnit). A vydáte se prozkoumávat, zabírat, těžit, stavět, bourat a dobývat do náhodně vygenerované světa.
Svět je generován a pospojován takzvanými parcelami. Mezi kterými, pokud nebrání viditelná přepážka se dá libovolně přecházet – otevřený svět, žádné mapové portály etc… S tím, že každá parcela je o určité velikosti s možností, co zde dělat. Od jednoduchých surovinových parcel se základními surovinami (dřevo, kámen, železo, kůže či monstra s nějakou přísadou) a obyčejnou cestou, přes speciální intrest pointy s již zpracovaným materiálem (pila, kamenolom…), ale také opuštěná místa (vesničky, města, forty či velké pevnosti) čekající na zabraní, opravení a osídlení. Nebo nebezpečné či opuštěné ruiny - možná se vzácným artefaktem, čekajícím k objevení. Ze začátku se tedy objevuje, zabírá a staví. Postupně se musí dobývat, bránit a opravovat.

Defaultní nastavení kampaně jsou tři frakce soupeřící mezi sebou o vítězství, s full lootem co se obsahu baťohu týče a procentuálním opotřebením výzbroje při smrti (cca 10x zemřete a chce to novou výbavu). Frakce jsou Order, Chaos a Balance. Cílem k vítězství pro Order a Chaos je získat/zabrat většinu území, cílem Balance je udržet rovnovážný stav po dobu trvání kampaně. Balance v tomhle figuruje tak, že se automaticky přidává na prohrávající stranu. Každá kampaň má svůj čas, po kterou bude trvat – pokud někdo nezvítězí rychleji. Pak se resetne a jede se nanovo. Kampaně budou různorodé je možnost válčení až dvanácti frakcí, nebo čistě jen války mezi jednotlivýma Guildama.. možností má bejt dostatek.
Zmínil sem sdílený inventář (spirit bank). K tomu patří váš Ethernal Kingdom (Věčné království), váš sandbox server, který můžete nasdílet přátelům, nepřátelům nebo celé guildě či všem. Je to vaše pískoviště, do kterého si můžete dokraftit (či koupit) parcely – které omezují počet osob na serveru. Postavit domy, zámky či paláce – vybavení, craftící stanice a truhly. Určit si pravidla PvP, lootu, kdo co může využívat, stavět či bořit. Ve většině případů to bude Guildovní útočiště, pro klid a trénování.
Hra je momentálně někde ke konci Alfa testovací fáze, dodělávají se core systémy hry a připravuje se vše na beta test, kde se začnou dolaďovat a rozvíjet všechny mechanizmy. Vývojáři neskrývaj, že na kickstarteru vybrali dostatek peněz a mají podporu této komunity, aby mohli ještě v klídku neuspěchat vydání... můj osobní názor je, že pokud vše pude dobře a nebudou nutné žádné velké zásahy… Za rok bysme si mohli zahrát… ale kdo ví… budu informovat....
